Občas se vám může stát, že vaše fotografie budou „nakřivo“, protože se vám nepodařilo z nějakého důvodu zachovat vodorovnou polohu fotoaparátu při zmáčknutí spouště. Takovou fotku nemusíte mazat, i kácející se linie se dají „narovnat“ pomocí grafického editoru.

Pokud se zrovna nevěnujete fotografování architektury, pravděpodobně každá vaše druhá fotografie, kterou pořídíte, se bude kácet nebo jemně padat.

PREVENCE

Takovéto deformaci se dá vyhnout nebo ji alespoň minimalizovat tím, že na tento problém budetemyslet ještě před zmáčknutím spouště. Hlídejte si proto vodorovnou polohu fotoaparátu.

Pokud se vodorovná poloha fotoaparátu bude dát těžko určit, využijte funkci digitální vodováha, kterou nabízejí moderní fotoaparáty. Popřípadě použijte stativ. Některé stativy však zabudovanou vodováhu nemají, takže rovnovážnou polohu musíte hledat pomocí fotoaparátu a jeho digitální vodováhy. Nebo ji odhadnout.

Moderní fotoaparáty mají zabudované digitální vodováhy.

Moderní fotoaparáty mají zabudované digitální vodováhy.

Pozor také na ultraširoké objektivy, které vytváří soudkovité zkreslení. Záběry z ultraširokého objektivu bez deformace snímku těžko srovnáte. Snažte se proto spíše využít vlastnosti těchto objektivů a z nevýhody udělat výhodu chytrou kompozicí.

Ultraširoké objektivy zkreslují perspektivu a jsou charakteristické soudkovitostí.

Ultraširoké objektivy zkreslují perspektivu a jsou charakteristické soudkovitostí. Ne vždy je ale nutné perspektivu srovnávat.

Pokud i tak vaše fotografie budou „padat“, nezoufejte, můžete je srovnat pomocí Zoner Photo Studia. Ukážeme vám dva způsoby, jak se taková fotografie dá narovnat – pomocí nástroje Srovnat horizonta Perspektiva.  Oba najdete v Editoru.

Upravovat budeme tuto fotku, na níž padají linie do strany:

Linie padají do strany. Upravíme je pomocí Zoner Photo Studia.

Linie padají do strany. Upravíme je pomocí Zoner Photo Studia.

SROVNEJTE HORIZONT

První z možností, jak odstranit kácející se linie na fotografii, je nástroj Srovnat horizont (H). Po vyvolání tohoto nástroje se na fotografii objeví osa se dvěma body. Tyto body přesuňte tak, aby osa mezi body opisovala svislou nebo vodorovnou část scény. Po nastavení osy do správné linie potvrďte změnu tlačítkem Použít, popřípadě klávesou Enter.

Srovnání horizontu najdete v modulu Editor po zmáčknutí klávesy H.

Srovnání horizontu najdete v modulu Editor po zmáčknutí klávesy H.

Kvůli zachování nejvyšší přesnosti se orientujte vždy podle co nejdelších vodorovných nebo svislých linií ve fotografii.

NA KRAJINU ANO, NA PRVKY S PRAVÝM ÚHLEM NE

Srovnání horizontu se hodí například na srovnání krajinářské fotografie a obecně tam, kde velkou část záběru tvoří krajina (záběry z dovolené u moře, turistické fotografie a podobně), jako například na této fotografii:

Typ fotografií, na které stačí použít srovnání horizontu.

Typ fotografií, na které stačí použít srovnání horizontu.

Ve chvíli, kdy ale budete mít na snímku výraznější architektonické prvky nebo prvky s pravým úhlem (dveře, okna, obrazy), hrozí, že byste tímto nástrojem mohli některé z linií naopak rozhodit. Proto je na fotografie podobné jako je ukázková lepší použít nástroj Perspektiva.

Fotografie upravená pomocí funkce Srovnat horizont. Pořád to ale není ono, linie po stranách jsou stále ve sklonu.

Fotografie upravená pomocí funkce Srovnat horizont. Pořád to ale není ono, linie po stranách jsou stále ve sklonu.

PERSPEKTIVA NAROVNÁ SLOŽITĚJŠÍ LINIE

Pokud máte na fotografii více prvků, které potřebujete sjednotit a srovnat, je lepší přímo srovnat perspektivu.

Nástroj Perspektiva (V) se čtyřmi výchozími body, na rozdíl od Srovnání horizontu, pracuje horizontálně i vertikálně. Tento nástroj se používá tehdy, když máte na snímku složitější linie. Perspektiva „zdeformuje“ fotografii tak, aby srovnala všechny linie do vámi určeného tvaru.

Typ fotografií, na které se hodí nástroj Perspektiva.

Typ fotografie, na které se hodí nástroj Perspektiva. Vidíte, že rám dveří se sbíhá s levým okrajem snímku.

Poté, co nástroj aktivujete, se vám na obrazovce objeví obdélník – tyto čtyři body jsou výchozím nastavením. S jejich pomocí budete srovnávat perspektivu na obrázku.

Nástroj Perspektiva se čtyřmi výchozími body pracuje jak horizontálně, tak i vertikálně.

Nástroj Perspektiva se čtyřmi výchozími body pracuje jak horizontálně, tak i vertikálně.

Dobře se podívejte na fotografii a zhodnoťte linie, které padají a které potřebují trochu srovnat. Poté body pomocí myši přesuňte do míst na fotografii, podle nichž snímek srovnáte.

S umístěním bodů je potřeba být precizní. Přesně si určete linie, podle kterých budete fotografii srovnávat. Čím větší a delší linie na fotografii najdete, tím bude úprava přesnější. Místa, kam jste body umístili jen přibližně, si přibližte a body dolaďte tak, aby čáry mezi jednotlivými body byly opravdu na svém místě.

Body rozmístěné na fotografii od oka. Ještě je potřeba je pořádně doladit.

Body rozmístěné na fotografii od oka. Ještě je potřeba je pořádně doladit.

Fotografii jsme si zvětšili a umístnění bodů doladili.

Fotografii jsme si zvětšili a umístnění bodů doladili.

Když jsou body na svých místech, měli byste mít na fotografii něco jako nepravidelný lichoběžník.

Čáry nástroje Perspektiva kopírují padající linie na fotografii. Díky tlačítku Použít je nástroj perfektně srovná.

Čáry nástroje Perspektiva kopírují padající linie na fotografii. Díky tlačítku Použít je nástroj perfektně srovná.

Po klepnutí na tlačítko Použít se fotografie srovná podle vámi zadaných parametrů. Stačí už jenom oříznout do správného poměru stran, protože je dost možné, že se jejich poměr stran změnil.

Takto vypadá fotografie upravená pomocí nástroje Perspektiva:

Fotografie je srovnaná, nic se nekácí, nic nepadá, deformace obrazu je minimální.

Fotografie je srovnaná, nic se nekácí, nic nepadá, deformace obrazu je minimální.

POZOR NA DEFORMACI

Pokud fotografii srovnáte jenom pomocí malého čtverce, který je někde vzadu, může se velmi lehce stát, že fotografie bude velmi zdeformovaná. Při větší ploše se to nestane – proto body pro srovnání perspektivy umisťujte co nejdál od sebe. Dávejte přitom pozor na to, abyste dodrželi linie.

Body jsou příliš blízko sebe a nejsou roztažené po celé fotografii. Hrozí deformace snímku.

Body jsou příliš blízko sebe a nejsou roztažené po celé fotografii. Hrozí deformace snímku.

Snažte se, aby body pro srovnání perspektivy byly co nejdál od sebe, jinak vaše fotka bude zdeformovaná podobně jako tato.

Snažte se, aby body pro srovnání perspektivy byly co nejdál od sebe, jinak vaše fotka bude zdeformovaná podobně jako tato.

V takovém případě je lepší přiznat barvu a nechat fotku zdeformovanou perspektivou. Nebo raději sundat obraz ze zdi.

Někdy je lepší nechat snímek zdeformovaný.

Někdy je lepší nechat snímek zdeformovaný.

Na některých fotkách zachycujících lidi také může dojít po použití nástroje Perspektiva k deformaci. Nemělo by se to ale stát, pokud fotografujete s objektivy se standardní ohniskovou vzdáleností.

Nástroj Perspektiva může vašim fotografiím velmi pomoci, ale také uškodit. Proto si po jeho použití vždycky porovnejte upravenou fotku s původní variantou a posuďte, jestli už fotka není příliš deformovaná. Pokud ano, rozhodněte se, jestli jsou pro vás perfektně rovné linie opravdu důležité.